Η αγορά της μικρής λιανικής, αναδείχθηκε έντονα την περίοδο της πανδημίας, εν μέσω των περιορισμών που είχαν τεθεί και συνεχίζει να αναπτύσσεται απαντώντας πλέον στις αυξημένες ανάγκες των καταναλοτών για γρήγορες και εύκολες αγορές.
Ο συνολικός τζίρος της αγοράς των λεγόμενων convenience stores εκτιμάται πως φτάνει σήμερα έως και τα 2 δισ. ευρώ, αριθμώντας περίπου 10.000 καταστήματα στη χώρα μας, σύμφωνα με όσα επεσήμανε ο γενικός διευθυντής – Quick Commerce της efood, Χάρης Τάκας, παρουσιάζοντας πριν από λίγες μέρες το νεο concept των φυσικών καταστημάτων efood local που αναπτύσσει η εταιρεία.
Με το πρώτο κατάστημα να λειτουργεί ήδη στην περιοχή Γουδή και ακόμη ένα να έρχεται τις επόμενες μέρες στο Χαλάνδρι, o στόχος, όπως επισημάνθηκε, είναι να καλύπτονται οι ανάγκες καταναλωτών σε όλη τη διάρκεια της ημέρας, γι’ αυτό άλλωστε λειτουργούν και με διευρυμένο ωράριο. Δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στο φαγητό και τα σνακ, με βασικά στοιχεία, τη ζεστή γωνιά και εκείνη του καφέ, τα efood local διαθέτουν συνολικά περισσότερους από 2.000 κωδικούς προϊόντων. Μετά τα δύο πρώτα καταστήματα και ανάλογα με την πορεία και τη δυναμική τους, αναμένεται να ακολουθήσει μέσα στο α΄ εξάμηνο του 2025, το συνολικό πλάνο ανάπτυξης του δικτύου τους.
Σημειώνεται πάντως πως η efood διαθέτει ήδη παρουσία στην αγορά της μικρής λιανικής μέσω του δικτύου – περίπου 50 αυτή τη στιγμή- καταστημάτων Kiosky’s που απέκτησε το 2021 από τον όμιλο Μούχαλη και τα οποία, σύμφωνα με τον κ. Τάκα θα συνεχίσουν την πορεία τους, καθώς πως πρόκειται για διαφορετικό τύπο καταστημάτων σε σχέση με τα νέα efood local, όπως σημείωσε.
Οι επενδύσεις των σούπερ μάρκετ
Το ενδιαφέρον τους προς τα καταστήματα που εξυπηρετούν τις ανάγκες των καταναλωτών σε επίπεδο γειτονιάς, έχουν στρέψει και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ενισχύοντας τα τελευταία χρόνια την παρουσία και τα δίκτυά τους. Χαρακτηριστικό, άλλωστε, της δυναμικής που παρουσιάζει η συγκεκριμένη κατηγορία καταστημάτων είναι το γεγονός πως εμφανίζουν τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση τις υπόλοιπες των σούπερ μάρκετ. Συγκεκριμένα, στο πρώτο επτάμηνο του 2024 τα μικρά σούπερ μάρκετ, επιφάνειας έως 400 τμ., αναπτύχθηκαν με ρυθμό της τάξεως του 5,9% με την αμέσως επόμενη κατηγορία, εκείνη των υπερ-μάρκετ (άνω των 2.500 τμ) να εμφανίζει ανάπτυξη 3,9%, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Circana.
Μεταξύ των μεγάλων αλυσίδων που εντείνουν την παρουσία τους στη συγκεκριμένη αγορά περιλαμβάνονται, η ΑΒ Βασιλόπουλος που αναπτύσσει τα μοντέλα ΑΒ Shop & Go και AB Food Market, τα οποία ξεπερνούν τα 250 σε ολόκληρη τη χώρα ενώ σχεδιάζει τη ανάπτυξη συνολικά 182 franchise καταστημάτων έως το τέλος του 2025, ο όμιλος ΜETRO που μέσα στο 2024 αναμένεται να έχει προσθέσει περίπου 25 νέα καταστήματα My market Local στο δίκτυο του καθώς και τα σχέδια της Μασούτης για την ανάπτυξη των Express Market. Ανάμεσα στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ που ήταν από τις πρώτες που αναπτύχθηκαν με το συγκεκριμένο μοντέλο ήταν τα Ok! Anytime Markets ενώ σημαντική παρουσία στα καταστήματα γειτονιάς διαθέτει και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός.