Η καλοκαιρία πιέζει το λιανεμπόριο ρούχων και υποδημάτων

0
801

Εικόνα με αρκετές διαφορετικές αποτυπώσεις και ερμηνείες είναι αυτή της ένδυσης και υπόδησης στην Ελλάδα. Αφενός προκύπτει ότι ένας σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων αυξάνουν τον τζίρο τους. Από την άλλη κυρίως κατά τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο παρουσιάζεται ελαφρά κάμψη στις θετικές επιδόσεις που είχε η αγορά στο οκτάμηνο, ευνοημένη και από την περίοδο των εκπτώσεων.

Η κάμψη που παρουσιάζεται οφείλεται στο γεγονός ότι οι καιρικές συνθήκες δεν ευνοούν την κατανάλωση προϊόντων της χειμερινής σεζόν, κάτι που παρατηρήθηκε έντονα και κατά την περσινή χρονιά, με αποτέλεσμα πολλές επιχειρήσεις να αναγκαστούν τελικά να ξεστοκάρουν τη χειμερινή τους συλλογή στις εκπτώσεις, γεγονός το οποίο περιόρισε τον τζίρο και τα περιθώρια κερδοφορίας που θα μπορούσαν να έχουν.

Σε επικοινωνία με υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλης πολυεθνικής επιχείρησης στον τομέα του “fast fashion”, επισημαίνει ότι κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου ο καιρός έχει επηρεάσει αρνητικά την κίνηση της αγοράς, δεδομένου ότι όλα τα καταστήματα πωλούν χειμερινά προϊόντα. Η εν λόγω αλυσίδα κινείται με τζίρο 16% στο δεκάμηνο, ενώ η ανάπτυξη του τζίρου της στο οκτάμηνο κινείτο στα επίπεδα του 20%. Στη φετινή πορεία συμμετείχαν καθοριστικά οι τουριστικές περιοχές, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, με εξαίρεση τη Ρόδο όπου το νησί παρουσίασε ηπιότερη ανάπτυξη λόγω των πυρκαγιών που εκδηλώθηκαν εν μέσω τουριστικής περιόδου, ενώ αρνητικά επηρέασαν και τα γεγονότα στο Ισραήλ, δεδομένου ότι ένα σημαντικό μέρος των επισκεπτών του νησιού προέρχεται από τη συγκεκριμένη χώρα.

Σεπτέμβριος και Οκτώβριος “πληγώνουν” την αγορά

Αντίστοιχη είναι η εικόνα που δίνει και ο Κώστας Αλεξίου, οικονομικός διευθυντής της γνωστής αλυσίδας καταστημάτων Funky Budha (Altex Α.Ε.). Όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά “ο Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος δεν ήταν τόσο θετικοί όσο θα περιμέναμε. Οι πολλαπλές κρίσεις όπως οι πυρκαγιές του καλοκαιριού, οι πλημμύρες, τα γεωπολιτικά γεγονότα στο Ισραήλ καθώς και ο ανοιξιάτικος για την εποχή καιρός, έχουν αναστείλει μερικώς την αγοραστική κίνηση. Δεδομένου ότι έχουμε ήδη τοποθετήσει στα καταστήματά μας τη χειμερινή συλλογή και ο καιρός είναι σχεδόν καλοκαιρινός, το καταναλωτικό κοινό δεν έχει νοιώσει ακόμα την ανάγκη να πραγματοποιήσει τις χειμερινές του αγορές προϊόντων ένδυσης και υπόδησης. Έτσι, ενώ στο οκτάμηνο η αύξηση του τζίρου μας στο σύνολο του δικτύου ήταν στο 22% και στα συγκρίσιμα καταστήματα 12,6%, στο δεκάμηνο κινούμαστε με 18% στο σύνολο και με 7,5% στα συγκρίσιμα καταστήματα σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα (στοιχεία έως και 26/10)”.

Αυτή τη στιγμή στο δίκτυο της Altex Α.Ε. συμπεριλαμβάνονται 61 καταστήματα Funky Buddha μεταξύ των οποίων outlets, εταιρικά καταστήματα δρόμου και εμπορικών κέντρων, franchise και shops in a shop. Για το 2023 η επιχείρηση έχει προβλέψει ότι θα φτάσει σε κύκλο εργασιών 40 εκατ. ευρώ, ενώ η αλυσίδα δεν έχει αναθεωρήσει τις τιμές στα προϊόντα της για το 2023. Έως και το 2026 στόχος ήταν να φτάσει σε πωλήσεις 50 εκατ. ευρώ κάτι που σύμφωνα με τον κύριο Αλεξίου θα πετύχει νωρίτερα, το πιθανότερα έως το τέλος του 2024. Ταυτόχρονα προβλέπεται να προσθέσει στο δίκτυό της 12 νέα καταστήματα στην Ελλάδα έως και το 2026.

Αύξηση τζίρου μείωση των πωλούμενων τεμαχίων

Από την πλευρά του ο Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών κάνει λόγο για μία “δύσκολη” περίοδο που ακολούθησε το πέρας των εκπτώσεων. “Το πρώτο εξάμηνο έκλεισε με θετικά αποτελέσματα και με αισιοδοξία στην αγορά. Στη συνέχεια η εικόνα άλλαξε. Το λιανεμπόριο ενδυμάτων έχει πληγεί από τον καλό καιρό, ενώ υφίσταται την ίδια στιγμή περιορισμός του διαθέσιμου εισοδήματος και ανασφάλεια λόγω των τρεχουσών οικονομικών και γεωπολιτικών εξελίξεων”. Ο ίδιος επισημαίνει ότι οι ανατιμήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί φέτος είναι ελάχιστες ή και μηδαμινές και όπως λέει δεν είναι ο λόγος για τον οποίο παρουσιάζεται μείωση της κατανάλωσης σε τεμάχια προϊόντων, σε αντίθεση με την αύξηση του τζίρου. “Τα καταστήματα λιανικής κινούνται θετικά σε τζίρο, ωστόσο το συνολικό αποτέλεσμα σε τεμάχια εμφανίζει πτωτική τάση, όπως συμβαίνει και με τα λειτουργικά κέρδη των επιχειρήσεων του κλάδου. Κύριοι παράγοντες επιβάρυνσης του κόστους είναι τα αυξημένα ενοίκια, η μισθοδοσία και η ενέργεια”, καταλήγει ο κύριος Καφούνης.