31.8 C
Kifissia
Παρασκευή, 1 Ιουλίου, 2022

Αναθεώρηση των χρήσεων γης του Ρυμοτομικού Σχεδίου Νέας Ερυθραίας

Must read

Του Γιάννη Τσαγκάρη, δημοτικού συμβούλου Κηφισιάς                                                                             
(αναδημοσίευση από την εφημερίδα Πολίτες στη Νέα Ερυθραία)


Με το Φ.Ε.Κ. 376/ΑΑΠ/2014 εγκρίθηκε το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Γ.Π.Σ.) της Νέας Ερυθραίας. Μετά από δύο χρόνια η διοίκηση του Δήμου ανέθεσε την μελέτη Αναθεώρησης των Χρήσεων Γης του Ρυμοτομικού Σχεδίου, με σκοπό να προσαρμόσει τις εγκεκριμένες από το Γ.Π.Σ. χρήσεις, στο νέο Ρυμοτομικό Σχέδιο (Ρ.Σ.) της πόλης και πριν από λίγες μέρες κατατέθηκε η πρόταση η οποία πρέπει να τεθεί σε διαβούλευση. Γι’ αυτό είναι καλό να γνωρίζουμε λίγα πράγματα για την εξέλιξη της πόλης μας, αλλά και τα νέα δεδομένα που δημιουργήθηκαν στο μεσοδιάστημα μεταξύ της περιόδου διαβούλευσης των προτάσεων για το Γ.Π.Σ., της κατάθεσης της τελικά διαμορφωμένης πρότασης από τον Δήμο της Ν. Ερυθραίας και της έγκρισής του (2006-2010-2014)

ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Η έντονη οικοδομική δραστηριότητα στην Ν. Ερυθραία, ξεκινά στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’70, με έξαρση στα τέλη της δεκαετίας του ’80 και μετά, οπότε και ολοκληρώνεται η ένταξη στο σχέδιο της περιοχής του Μορτερού. Αυτό έγινε χωρίς η πόλη μας να είναι προετοιμασμένη και θωρακισμένη με ένα τέτοιο θεσμικό πλαίσιο, που να ελέγχει και να κατευθύνει αυτήν την ανάπτυξη, σύμφωνα με τις πραγματικές της ανάγκες. Ο απότομος τριπλασιασμός του πληθυσμού της πόλης μας, καθώς και η αντίστοιχη πληθυσμιακή έκρηξη των γειτονικών δήμων (Διόνυσος, Άγιος Στέφανος, Άνοιξη, Κρυονέρι), σε συνδυασμό με την ανυπαρξία βασικών χρήσεων σε όμορες περιοχές όπως η Εκάλη, ή και μέσα στον ίδιο τον δήμο, όπως η Πολιτεία και το Καστρί και η συγκέντρωση των γενικών χρήσεων γης στις υπόλοιπες περιοχές της πόλης και η χωροθέτησή τους ανάμεσα σε τρείς βασικούς οδικούς άξονες (Ελ. Βενιζέλου, Χαριλάου Τρικούπη και Τατοίου) σε συνδυασμό με την ανυπαρξία ξεκάθαρου θεσμικού πλαισίου, οδήγησαν στην ανάπτυξη της γενικής χρήσης στην περιοχή μας.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ – ΥΠΑΡΧΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

Η ανάπτυξη όμως της γενικής χρήσης στην περιοχή μας έγινε σε τέτοιο βαθμό που υπερκαλύπτει όχι μόνο τις ανάγκες της πόλης μας, αλλά και των γύρω περιοχών. Σαν αποτέλεσμα των χρήσεων και της χωροθέτησής τους έχουμε το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα, την παρουσία υπεράριθμων για την περιοχή κέντρων διασκέδασης- βατ, μεγάλων πολυκαταστημάτων μέσα στην πόλη αλλά και στις γύρω περιοχές, που έχουν συμβάλει στην κρίση της αγοράς μας σε συνδυασμό με τον υπερκορεσμό των γενικών χρήσεων. Έτσι η πόλη μας παρουσιάζει την αντίφαση, να έχει πλεόνασμα σε εμπορικές και γενικές χρήσεις και έλλειμμα από υποδομές , από κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους. Η γνωμοδότηση του δήμου για το Γ.Π.Σ. κατατέθηκε το 2010, ενώ η συζήτηση για τις προτάσεις είχε ξεκινήσει κάποια χρόνια νωρίτερα. Μέσα σ’ αυτό όμως το διάστημα τα δεδομένα και η υπάρχουσα κατάσταση έχουν ανατραπεί, ιδιαίτερα τα έξι τελευταία χρόνια.

ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

Το Γ.Π.Σ. περιορίζεται στα όρια της Νέας Ερυθραίας και για τον λόγο αυτό μπορεί να αντιμετωπίσει μέρος των προβλημάτων, γιατί τα περισσότερα μεγάλα προβλήματα της πόλης μας έχουν υπερτοπικό χαρακτήρα. Γι’ αυτό πιστεύουμε ότι ένα διαδημοτικό Γ.Π.Σ. , όπως άλλωστε προβλέπει ο νόμος ή έστω στο σύνολο του νέου δήμου, θα μπορούσε να δώσει ουσιαστικότερες λύσεις. Επίσης πρέπει να γνωρίζουμε ότι το Γ.Π.Σ. ξεκίνησε να συζητείται το 2006, η πρόταση κατατέθηκε το 2010 και εγκρίθηκε το 2014. Μέσα σ’ αυτό το διάστημα όμως τα δεδομένα στην πόλη μας έχουν αλλάξει άρδην και το Γ.Π.Σ αυτές τις αλλαγές, εκ των πραγμάτων, δεν τις έχει λάβει υπ’ όψη. Υπάρχουν δυσκολίες, διαμορφωμένες καταστάσεις και πρέπει να έχουμε επίγνωση των δυσκολιών.

Γι’ αυτό οι προτάσεις που θα κατατεθούν και οι αποφάσεις που θα παρθούν δεν πρέπει να γίνουν αβασάνιστα, αλλά να σταθμίσουν πολλούς παράγοντες, αν δεν θέλουμε να καταλήξουν ασκήσεις επί χάρτου. Πέρα όμως από τα παραπάνω, στην συζήτηση για την Αναθεώρηση των Χρήσεων γης, πρέπει να αξιολογήσουμε και να θωρακίσουμε την πόλη μας από κάποια νέα δεδομένα, όπως την προγραμματισμένη χωροθέτηση δύο σταθμών Μετρό (πιθανότατα στην Χαρ. Τρικούπη και στην Ισμήνης) καθώς και την προγραμματισμένη από την ανάδοχο εταιρεία, τοποθέτηση πλευρικών διοδίων στις εισόδους της πόλης σε συνδυασμό με τα προβλήματα από πιθανές απαλλοτριώσεις που θα προκύψουν μέσα στα όρια παραχώρησης. Επίσης να εκτιμήσουμε αν όλες οι χρήσεις που προβλέπονται από το Π.Δ.23/2/87 (ΦΕΚ 166Δ/ 6-3-87), στο Πολεοδομικό Κέντρο ή στην Γενική Κατοικία είναι απαραίτητες για την λειτουργία της πόλης μας ή πρέπει να γίνει κάποιος περιορισμός, εξασφαλίζοντας με μεταβατικές διατάξεις τις νομίμως υφιστάμενες χρήσεις.

Είναι πολύ σημαντικό να εξασφαλιστεί η διατήρηση του δασικού χαρακτήρα οικοδομικών τετραγώνων που βρίσκονται μέσα στην πόλη και των ρεμάτων σαν άξονες αστικού πρασίνου και πνεύμονες της πόλης.

Τέλος θέλουμε για άλλη μια φορά να τονίσουμε ότι το θεσμικό πλαίσιο που τελικά θα διαμορφωθεί, πρέπει να είναι απολύτως ξεκάθαρο και να μην δίνει την δυνατότητα σε κανένα για υποκειμενικές ερμηνείες.

More articles

- Advertisement -spot_img

Latest article